lördag 26 mars 2011

Experiment: Nålbindning i flätteknik.

Oj, det är sent... Jag har haft en supermysig lördagkväll med sköna hantverksnördar, te, semlor och slöjd. Inget har blivit spunnet, fastän jag hade tänkt tänkt tvinna ihop mina två finaste härvor till en idag, för att få det åtråvärda vant- och möss-nålbindningsgarnet. Inget förkläde blev urklippt heller, fastän jag hade tyget med mig och allt bort till hantverkskollektivet Kvinten, där Emma och Karin bor. Adam och Sara som ska hålla i hantverkshänget med mig på Prolog var där, och Kniv-Frej också, och Hanna som jag brukar träffa på Kalmars syjunta. (Kom igen Hanna, skaffa en blogg! Det är bara du som inte har en! ;-) ..

Istället experimenterade jag lite med en provlapp på två varianter av flätteknik i nålbindning. Lite inspirerat hitte-på, sådär.

Här har jag börjat med en remsa som jag bundit runt några varv på vanligt sätt. Provlappen är pinsamt likt en fasansfullt obekväm dambinda, visserligen i oblekt ekologisk alpackaull, men ändå.
Själva knepet är att jag sedan trär i två extra trådar, så att jag har tre. Att få fläteffekten är inte alls svårt egentligen, jag bara binder på utan att ta upp maskor i föregående varv, "luftmaskor" kan man säga att det blir. Med jämna mellanrum fäster jag med tre stygn i föregående varv, så att öglor bildas. Öglorna flätas om varandra innan de fästs i kanten på föregående varv.

Vilken variant tycker du är snyggast? Den övre eller den nedre?
Efter att ha bundit längs med hela provlappens ena sida fäste jag en av tamparna och fortsatte med bara två, för att se hur det blev. Inte så dumt, eller hur? Det gick såklart mycket fortare, men jag har svårt att bestämma vilken variant jag tycker bäst om. Jag har inte räknat så noga (läs: inte alls) eftersom det bara var ett test, men utifrån den här kan jag sluta mig till ungefär hur man vill göra, fast det beror ju på hur tjockt garn man använder kan jag tänka.

Så här blev slutresultatet.
Jag är rätt nöjd med att jag klurade ut det hela på egen hand, jag som inte alls är så tekniskt lagd. Nu är jag jättesugen på att sätta igång och nålbinda ett par vantar eller pulsvärmare med en sådan här kant, det blir ju otroligt dekorativt, lite tjockare och extra fluffigt och värmande. Vet inte om jag ids vänta på att jag blir färdig med mitt egna garn, inspirationen är plågsamt påtaglig precis NU ju...

4 kommentarer:

  1. Oh så fantastiskt, Ida, jag gillar det verkligen./Annelie

    SvaraRadera
  2. Hej! Så fin!! ...hey, that is amazing thing you made there!!

    SvaraRadera
  3. Det var länge sen du lade upp den här, men jag såg den först nu och måste bara säga GODDAMMIT vad snyggt!

    SvaraRadera